Specialanvändaren Publik användare¶
Den raka motsatsen till en intern användare är specialanvändaren Publik användare som finns med i systemet. Den publika användaren är helt anonym och kan skapa ärenden utan att vara inloggad samt läsa publikationer. Dock krävs det att Publik användare har tilldelats nödvändiga rättigheter.
Du tilldelar den publika användaren behörigheter genom att gå till Organisation -> Rättigheter och väljer att arbeta med en användare och sedan användaren Publik användare som ligger överst i listan.

Välj sedan vilka rättigheter du vill tilldela den publika användaren. Vanligast är att användaren får skapa ärende i olika moduler. Publik användare är standardanvändaren för att skapa ärenden vid extern registrering och för att det ska fungera behöver den publika användaren få behörighet att skapa ärenden i modulen. Om användaren ska få läsa ärenden via publikationer behöver användare få behörighet att läsa ärenden i den aktuella modulen.
För att se tilldelade rättigheter för användaren går du längre ner på sidan och kollar under avsnittet Aktuella säkerhetsregler.
