Ärendeöversikt¶
När du har stängt eller avslutat ett ärende kommer du till Ärendeöversikten för lösningen. Ärendeöversikten ger en bra överblick över dina ärenden. Vilka ärenden du kan se i översikten beror på din behörighet, rektor ser t.ex. samtliga ärenden på sin skola medan utredare ser enbart de ärenden som hen har tilldelats.
Sökning¶
Ärendeöversikten visar som standard endast pågående ärenden (Avslutat= Nej). Du kan själv ändra sökningen och på så sätt filtrera vilka ärenden som syns i översikten.
Om du vill se både avslutade och ej avslutade ärenden klickar du på papperskorgen vid texten Avslutat= Nej under aktuell sökning.
Då får du resultatet Alla ärenden under Aktuell sökning. Om du vill återgå till ej avslutade ärenden klickar du på Återställ sökning.
Du kan även skapa ett eget sökfilter genom att klicka på Ändra sökning.
Sökfunktionaliteten används för att visa de ärenden som matchar ett speciellt kriterium. Vilka parametrar som går att söka och göra urval på beror delvis på hur ärendetypens formulär är designat.
För att påbörja ett urval klickar du på Ändra sökning. Alla fält som har egenskapen Sökbart finns med i rullgardinslistan Fält. Utöver dessa fält går det även att söka på övergripande egenskaper (t.ex. registreringsdatum) hos ett ärende, de listas i rullgardinslistan Egenskaper.
1. Fritextsökning - I sökrutan kan du söka på fritext, t.ex. förnamn, efternamn eller enhet.
2. Aktuell sökning - Visar vilka parametrar som har valts för sökning. Enkelt att rensa bort en och en genom att trycka på papperskorgen.
2.1. Återställ sökning - Återställer sökning till din standardsökning.
2.2. Ändra sökning - Här kan du välja mellan olika sökparametrar för att hitta de ärende du vill få fram i ditt urval.
3. Spara/visa sökningar - Visa tidigare sparade sökningar eller spara valda sökparametrar för att snabbt kunna återanvända tidigare sökningar.
Ta bort sökning¶
Du kan ta bort en del av sökningen genom att klicka på papperskorgen bredvid det sökkriterium du vill ta bort. Du tar bort hela sökningen genom att klicka på knappen Återställ sökning. Sökningen återgår då till standardsökningen Avslutat = Nej.
Ändra sökning¶
Du kan söka bland ärenden genom att klicka på knappen Ändra sökning. Då kommer en dialogruta upp där du kan söka på egenskaper/fält som finns i ett ärende. Överst i rullistan listas ärendets sökbara egenskaper och sedan listas alla modulens sökbara fält i bokstavsordning. Du kan välja en eller flera parametrar att ta med i din sökning.
Till exempel kan du välja att söka fram ärenden registrerade under en viss tidsperiod genom att göra ett urval på Registreringsdatum eller bocka ur Avslutat = Nej för att söka i alla ärenden.
När du är klar med din sökning och vill göra en ny eller återställa till ursprungsläget klickar du på knappen Återställ sökning.
Varför finns inte ärendets alla fält med i rullistan?
Vissa fälttyper, t.ex. fillistor och länklistor, stödjer inte sök & urval. Fält av dessa typer kommer inte visas i sökrutan.
Sparade sökningar¶
Du kan spara sökningar genom att klicka på knappen Spara/visa sökningar. En dialogruta kommer upp, där ser du dina sparade sökningar och har möjlighet att spara nya. Längst upp i rutan ser du din aktuella sökning, för att spara den klickar du på knappen Spara som ny.
Du ger din sökning en Titel och beskrivning. Du väljer om sökningen ska vara standard eller inte. Om du väljer sökningen som standard innebär det att sökningen kommer öppnas automatiskt nästa gång du kommer till ärendeöversikten. Om du har flera standardsökningar öppnas den som är mest prioriterad. Du har möjlighet att dela sökningen med andra användare genom att bocka i rutan Dela sökningen med andra användare. Klicka sedan på Spara.
Sökningen har sparats och du kan välja sökningen i listan Vald sökning. Där finns alla dina sparade sökningar.
Det kan finnas redan sparade sökningar i modulen
I vissa moduler kan det finnas sparade sökningar som är delade med alla användare i systemet.
Delade sökningar¶
När ny sökning skapas går det välja att dela sökningen med andra med att kryssa i Dela sökningen med andra användare.
När man har valt att dela sökningen kan man välja vilka grupper och/eller roller som sökningen ska delas med.
Om inga grupper eller roller har angetts är sökningen tillgänglig för alla användare i systemet.
Fritextsökning¶
I fritextrutan uppe till vänster på sidan kan du söka på ID-nummer eller fritext, t.ex. förnamn, efternamn eller enhet.
Om du t.ex. skriver ”Förskola” i rutan, söker systemet fram alla oavslutade ärenden som innehåller ordet/namnet ”Förskola”. Se exempel nedan.