Personalakt¶
Översiktssida¶
När du klickar på Ärenden på Personalakt får du i översikten upp alla personalakter som du har behörighet att se (din enhets akter). Klicka på ID-numret för att öppna akten.
Akter för personalen skapas löpande, dvs. när det första gången det skapas en anteckning som rör medarbetaren i systemet så skapas personalens akt.
Du kan söka fram en personalakt genom att söka på medarbetarens namn eller personnummer i sökrutan längst upp till vänster på sidan.
Skapa en ny personalakt¶
För att skapa en ny personalakt väljer du att skapa ett nytt ärende. Klicka på Nytt ärende på översiktssidan för Personalakt eller vid modulens namn på startsidan.
Du får sedan fylla i medarbetarens namn och personummer och sedan koppla medarbetaren till rätt enhet.
Klicka på Spara nytt ärende. Personalakten är skapad och det går att koppla ärenden till akten.
Skapa en ny personalakt från en anteckning¶
Om medarbetaren redan har en akt i DF RESPONS kan du söka fram akten genom att börja skriva medarbetarens namn eller personnummer i rutan.
Om det inte finns någon akt för medarbetaren ska du skapa en akt genom att klicka på det gröna plustecknet. Då öppnas en ny ruta där du fyller i de uppgifter som efterfrågas. Spara och stäng.
Flytta en personalakt till ny enhet¶
Om en medarbetare byter enhet inom kommunen/organisationen ska akten flyttas till den nya enheten. Det gör du genom att gå in på personalakten och ändra till den nya enheten. Sedan sparar och stänger du ärendet.
När en personalakt flyttas till en ny enhet kommer den nya enhet se om det är ärenden kopplade till medarbetaren men de kommer inte att kunna läsa ärendena.
Avsluta en personalakt¶
När en medarbetare har slutat inom kommunen/organisationens verksamhet ska akten avslutas. Det gör du genom att gå in på akten och klicka på Avsluta i verktygsraden.
Stäng sedan ärendet.
Avsluta inte akt om personalen byter enhet inom organisation
Om en medarbetare ska byta enhet inom organisationen ska personalakten inte avslutas utan flyttas till den nya enheten.