Gå till innehållet

Arbetslås

Så fungerar arbetslåset

När en användare (som har skrivrättighet) öppnar ett ärende så låser systemet ärendet för andra användare. Syftet är att undvika att olika användare ska skriva över varandras innehåll. Ärendet låses upp så snart användaren lämnar ärendet genom att klicka på knappen Stäng alternativt Spara & Stäng i verktygsfältet. Om användaren däremot stänger av webbläsaren eller på annat sätt lämnar systemet när ett ärende är öppet så kommer ärendet att förbli låst för andra användare tills tidsgränsen för låset överskrids. Det är därför viktigt att använda Stäng eller Spara & Stäng-knappen när man är klar med ändringar av ärende.

Du ser alla befintliga arbetslås genom att gå till System -> Inställningar -> Arbetslås i huvudmenyn.

Hantera arbetslås

I exemplet nedan ser du befintliga arbetslås för två ärenden. Båda ärendena är låst av användaren Systemförvaltare och arbetslåsen kommer vara låsta i 14 minuter till. Ärendena låses upp automatiskt av aktiviteten som körs om 18 min.

Hantera systemets inställningar

Ta bort arbetslås

Som administratör kan det ibland vara av intresse att låsa upp ärenden som av misstag har låsts av en annan användare. På sidan Arbetslås visas vilka lås som är aktiva just nu, när låset togs, senast användaren uppdaterade ärendet samt tidsgränsen för när låset utgår. För att låsa upp ett ärende markerar du kryssrutan till vänster om det ärende du vill låsa upp.

Du väljer sedan om du vill Spola valda eller Ta bort valda. Väljer du Spola valda kommer systemet att skicka eventuella mejl och sedan låsa upp ärendet. Klickar du istället på Ta bort valda kommer ärendet också att låsas upp, men inga några mejl skickas.

Ta bort arbetslås

Knappen Spola alla respektive Ta bort alla gör samma sak men för samtliga låsta ärenden.

Upplåsning av ärende

Ärenden kan låsas upp på flera olika sätt:

  • Genom användares handling
    • När användaren klickar på Stäng eller Spara & Stäng då denne arbetar med ett ärende.
    • När användaren loggar ut från systemet.
    • En administratör manuellt spolar/tar bort arbetslås på ett eller flera ärenden.
  • Automatisk upplåsning
    • Då ärendeminnet via aktivitet låser upp ogiltigt arbetslås.
    • Då applikationen stängs ner/avslutas.