Gå till innehållet

Grupper

I systemet finns två grupper: Systemadministratör och Superanvändare.

Vem kan tilldela gruppmedlemskap?

Endast medlemmar i gruppen Systemadministratör har rättighet att tilldela gruppmedlemskap.

Gruppernas rättigheter

Grupp Rättigheter per lösning
Systemadministratör Får hantera organisationsstruktur, användare och tilldela roller och gruppmedlemskap. Behörighet på samtliga ärenden i samtliga ärendetyper. Medlemmar i denna grupp är de med högst behörighet i systemet.

Tilldelas: Systemförvaltare och administratör på huvudmannanivå.
Superanvändare Behörighet på samtliga ärenden i samtliga ärendetyper.

Tilldelas: Användare på övergripande nivå som ska kunna vara behjäpliga med ärendehantering.

Tilldela gruppmedlemskap

Du tilldelar gruppmedlemskap via personens användarkonto.

1. Välj Organisation -> Interna användare i huvudmenyn.

2. Skriv användarens namn i sökrutan. Du kan söka på hela namnet eller enbart förnamn eller efternamn.

3. Klicka på användarnamn eller namn för att öppna användarkontot.

4. Inne på användarkontot så klickar du på Grupper.

Meny grupp

5. Du får då upp de grupper som finns tillgängliga. Välj den grupp som du vill lägga till användaren genom att markera gruppen och klicka på högerpilen. Gruppen lägger sig då i listan för Valda grupper.

Tilldela gruppmedlemskap

6. Klicka på Spara.

Ta bort ett gruppmedlemskap

Vill du ta bort ett gruppmedlemskap från en användare så markerar du gruppen i listan Valda grupper och klickar på vänsterpilen. Gruppen lägger sig då i listan Tillgängliga grupper. Klicka sedan på Spara.