Gå till innehållet

Processöversikt

Ärendeprocess

1. En medarbetare rapporterar en kränkning via webbformuläret eller direkt i DF RESPONS via Nytt ärende.

2. En automatisk mottagningsbekräftelse med ärendenummer skickas till rapportören. Ett automatiskt mejl skickas till rektor/KA* på den skola där händelsen har inträffat. Ett automatiskt mejl om att en händelse inträffat skickas till huvudman.

3. Vid behov väljer rektor/KA en eller flera utredare. Valda utredare meddelas via automatiska mejl när ärendet sparas.

4. Utredare dokumenterar utredning, och avslutar utredningen. Utredare bedömer om händelsen var kränkande behandling.

5. Utredare anger om åtgärder och uppföljning behövs eller om ärendet ska avslutas.

6. Om inte åtgärder och uppföljning behövs skickas det ett automatiskt mejl till ansvarig rektor/KA när ärendet sparas. Rektor/KA granskar utredningen. Om allt är ok avslutas ärendet. Utredare meddelas om avslut via e-post.

7. Om åtgärder och uppföljning behövs ska åtgärder dokumenteras och ett uppföljningsdatum sätts. Ett automatiskt mejl skickas till den som är ansvarig för uppföljningen på valt uppföljningsdatum. Uppföljningsansvarig dokumenterar uppföljningen.

8. Om uppföljningen visar att ingen ytterligare uppföljning krävs ändras status till Uppföljning genomförd - inga ytterligare åtgärder krävs, ärendet avslutas. Ett automatiskt mejl skickas till rektor/KA som granskar utredning/uppföljning och om allt är ok avslutas ärendet. Utredare meddelas om avslut via e-post.

* KA = Kränkningsansvarig. En del enheter har personer med rollen kränkningsansvarig för att stötta rektor.