Gå till innehållet

Handläggning

Avsnitten nedan beskriver hur du skapar och handlägger ett EHT-möte i DF RESPONS. Rektor, bitr. rektor och elevhälsa har full behörighet i modulen.

Skapa ett nytt ärende

1. Klicka på Nytt ärende på översiktssidan för EHT-möte eller vid modulens namn på startsidan.

Skapa nytt ärende från översikt

Skapa nytt ärende från startsidan

Skapa ett nytt ärende från annan modul

Om ni har modulen Anmälan om behov av särskilt stöd går det också att skapa ett nytt ärende från den modulen. Det gör ni genom att klicka på det gröna plustecknet vid rubriken Behandlas på EHT-möte.

2. Fyll i formuläret genom att ange enhet, mötesdatum och mötesnamn.

Nytt ärende

3. När du har fyllt i alla uppgifter ska du spara ärendet. Klicka på knappen med disketten, Spara nytt ärende, längst upp till höger i verktygsraden.

Spara ärendet

4. När du har sparat kommer du till ärendelistan. Om du själv ska arbeta vidare med ärendet kan du klicka på ärendets ID-nummer i listan för att öppna ärendet.

Ärendet - innehåll

I ärendet kan du skapa dagordning/protokoll för ditt möte. Det finns separata anteckningsfält för det främjande och förebyggande arbetet samt för övriga ärenden. Det går också att skapa ett övergripande ärende som kan kopplas till flera EHT-möten, den funktionen används för återkommande ärenden och kopplas inte till en enskild elev utan kan t.ex. gälla en hel klass eller grupp.

Dagordning för möte

Övergripande EHT-ärende

Skapa nytt ärende

1. Klicka på det gröna plustecknet för att skapa ett nytt ärende.

Skapa nytt övergripande ärende

2. En dialogruta öppnas, ange rubrik för ärendet och gör ev. anteckning. Det finns också möjlighet att bifoga bilagor. Spara och stäng sedan ärendet.

Spara ärendet

3. Det skapade ärenden syns nu på dagordningen/protokollet.

Skapat ärende

4. Nästa gång ärendet ska tas upp på ett möte så söker du fram ärendet i listan genom att skriva i rutan eller öppna rullistan. Genom att klicka på penn-symbolen så kan du ändra ärendet och lägga till ytterligare anteckningar till ärendet

Ändra befintligt ärende

Ändra ärende från modul

Övergripande EHT-ärenden ligger i en separat modul som man även når via startsidan. I ärendeöversikten kan man se samtliga övergripande EHT-ärenden som man har behörighet till. Det går också att lägga till information i ett ärende genom att gå in i ärendet och lägga till en anteckning.

Ärendeöversikt övergripande ärenden

Ärenden från andra moduler

Om ni även har modulen Anteckning, Anmälan om behov av särskilt stöd, Utredning om behov av särskilt stöd, Åtgärdsprogram, Kränkande behandling och/eller Anmälan och utredning om frånvaro finns möjlighet att koppla ärenden från dom modulerna till ett EHT-möte.

Kopplade ärenden

Om ni har någon av modulerna ovan så kan man koppla ett ärende som ska tas upp på EHT-mötet direkt till det mötet. Den kopplingen görs i ärendet och om en sådan koppling har gjort så dyker ärendet upp på dagordningen.

Det går då att öppna och göra ändringar i ärendet (om man har behörighet att ändra i ärendet vilket rektor alltid har) direkt från EHT-mötet genom att klicka på Ändra-knappen. Då öppnas det kopplade ärendet och ärendet kan kompletteras. Vill du öppna och läsa ärendet klickar du på Visa-knappen.

Visa kopplat ärende

Visa kopplat ärende

Det går också att skapa ett nytt ärende i en modul direkt från mötet om det behovet uppstår på sittande möte. Då klickar du på det gröna plustecknet för att skapa ett nytt ärende och koppla det till berört barn/berörd elev.

Ny anteckning