Gå till innehållet

Handläggning

Avsnitten nedan beskriver hur du anmäler att en elev är i behov av särskilt stöd och hur rektor fattar beslut om utredning om behov av särskilt stöd i DF RESPONS.

Anmälan (alla)

Alla medarbetare kan göra en anmälan om elev i behov av särskilt stöd via webbformuläret. Du som har ett konto i DF RESPONS kan även göra en anmälan direkt i systemet via Nytt ärende.

Anmälan via webbformulär

1. Öppna webbformuläret genom att använda rapporteringslänken. Har du inte tillgång till länken, ta kontakt med er systemadministratör.

Extern anmälan

2. * Stjärna betyder att frågan/uppgiften är obligatorisk att svara på. Text som har en streckad linje kan du lägga muspekaren över för att få fram en hjälptext.

3. Fyll i formuläret.

4. När du har fyllt i alla uppgifter ska du skicka in ärendet. Klicka på knappen Skicka längst ner på sidan.

Skicka in ärendet

5. Ärendet är nu registrerat i systemet och du kommer till en sammanfattning av anmälan. Ärendet har skickats till ansvarig rektor och elevhälsan. En kvittens på anmälan har skickats till den e-postadress som du angav. Vid eventuella frågor kring ärendet, kontakta ansvarig rektor.

Anmälan i systemet (kräver att du är inloggad i DF RESPONS)

1. Klicka på Nytt ärende på översiktssidan för Anmälan om behov av särskilt stöd eller vid modulens namn på startsidan.

Skapa nytt ärende från översikt

Intern anmälan

2. Fyll i formuläret.

3. När du har fyllt i alla uppgifter ska du spara ärendet. Klicka på knappen med disketten, Spara nytt ärende, längst upp till höger i verktygsraden. (Ipad-användare - Klicka på den streckade linjen, längst upp till höger i verktygsraden och sedan på Spara nytt ärende.)

Spara ärendet

4. När du har sparat kommer du till ärendelistan. Om du själv ska arbeta med ärendet kan du klicka på ärendets ID-nummer i listan för att öppna ärendet.

5. Om någon annan ska handlägga ärendet, loggar du ut ur systemet. Klicka på pilen vid ditt namn längst upp till höger. Välj Logga ut.

Ärendeöversikt

Ärendet - innehåll

Ett registrerat ärende är uppdelat i två flikar. Du kan antingen klicka dig fram mellan flikarna uppe till vänster eller i menyn till höger.

Ärendeflikar

  • Flik 1 Anmälan - Här ser du den anmälan som gjorts.
  • Flik 2 - Elevakt och beslut - Här kopplar rektor anmälan till elevakten för den elev som anmälan gäller och fattar beslut om utredning. Här finns möjlighet för elevhälsan att kommentera anmälan.

Flik 1 - Anmälan (rektor och elevhälsa)

Läs anmälan som har registrerats på flik 1, Anmälan.

Flik 2 - Elevakt och beslut (rektor och elevhälsa)

Här ska rektor koppla ärendet till elevakt och fatta beslut om utredning. Elevhälsan har möjlighet att skriva kommentarer.

1. Koppla ärendet till elevakten för den elev som anmälan gäller.

2. Om eleven redan har en akt i DF RESPONS kan du söka fram akten genom att börja skriva elevens namn eller personnummer i rutan.

3. Om det inte finns någon akt för eleven ska du skapa en elevakt genom att klicka på det gröna plustecknet. Då öppnas en ny ruta där du fyller i de uppgifter som efterfrågas. Spara och stäng.

Koppla till elevakt

4. Elevhälsan har möjlighet att lämna kommentarer till anmälan i rutan Kommentar Elevhälsan.

Kommentar elevhälsan

5. Rektor fattar beslut om en utredning om behov av särskilt stöd ska genomföras för eleven genom att ändra värdet på Beslut om utredning om behov av särskilt stöd.

Beslut om utredning

Om rektor beslutar att en utredning inte ska genomföras ska en motivering till beslutet skrivas.

6. Spara ärendet. Ärendet avslutas och en handling med beslutet upprättas. Du hittar handlingen under Mer -> Handling i verktygsraden.

Handlingar

Medarbetaren som gjorde anmälan får återkoppling om beslutet via e-post.

7. Stäng ärendet.

Om ni har modulen Utredning om behov av särskilt stöd går du vidare till dit för att starta en utredning för eleven.

Koppla ärende till ett EHT-möte

Om ni har modulen EHT-möte finns möjlighet att koppla en anmälan till ett EHT-möte för att ta upp den för diskussion. Ärendet kommer då att läggas till på dagordningen för EHT-mötet.

För att koppla ett ärende till ett EHT-möte så kan du öppna rullistan för att hitta rätt möte. Är mötet ännu inte skapat i systemet så kan du skapa ett nytt ärende genom att klicka på det gröna plustecknet.

Koppla ärende till EHT-möte

Påminnelser

Vid vissa tillfällen i processen skickar systemet automatiska påminnelser. I modulen Anmälan om särskilt stöd finns följande påminnelser:

  • Om beslut om utredning inte är fattat 7 dagar efter registreringsdatum skickas en påminnelse till ansvarig rektor och biträdande rektor.

Det går att se en översikt över ärendets aktiva påminnelser genom att inne i ärendet klicka på Mer -> Påminnelser i verktygsraden.