Gå till innehållet

Handläggning

Avsnitten nedan beskriver hur du skapar och utvärderar en personalanteckning i DF RESPONS.

Skapa en personalanteckning

För att skapa en anteckning behöver du vara inloggad i DF RESPONS. Klicka på Nytt ärende på översiktssidan för personalanteckningar eller vid modulens namn på startsidan.

Skapa nytt ärende från översikt

Skapa nytt ärende

1. Koppla anteckningen till rätt personalakt.

Om medarbetaren redan har en akt i DF RESPONS kan du söka fram akten genom att börja skriva medarbetarens namn eller personnummer i rutan.

Om det inte finns någon akt för medarbetaren ska du skapa en akt genom att klicka på det gröna plustecknet. Då öppnas en ny ruta där du fyller i de uppgifter som efterfrågas. Spara och stäng.

Koppla till personalakt

2. Välj den enhet som medarbetaren arbetar på.

3. Ange vilken kategori av anteckning som ska göras. Beroende på val av kategori visas/döljs vissa fält på sidan.

Kategori anteckning

4. Fyll i fälten. Vill du följa upp anteckningen väljer du att ange ett uppföljningsdatum. Du får en påminnelse per e-post på det valda datumet.

5. Ändra Status till upprättad när du skrivit klart din anteckning. Så länge anteckningen är arbetsmaterial kan du göra ändringar i den. När du är helt klar ska du ändra status till Upprättad och spara ärendet.

Ge läsbehörighet till en anteckning

Det är möjligt att ge läsbehörighet på anteckningen till enstaka användare. Det kan t.ex. vara så att du vill dela anteckningen med biträdande rektor på din enhet eller berörd medarbetare. När du sparat ärendet kan du på flik 2 Behörigheter välja upp till tre användare att ge läsbehörighet till. Den som du ger läsbehörighet meddelas om detta via e-post.

Ge läsbehörighet till anteckning

Utvärdera en anteckning

Det är möjligt att gå tillbaka till din anteckning för att följa upp och utvärdera. När du öppnar anteckningen är anteckningen låst men längst ner på flik 1 finns fält där du kan skriva din utvärdering.

Utvärdera anteckning

När du har skrivit din utvärdering kan du skapa en handling av utvärderingen genom att kryssa i rutan Upprätta handling av ovanstående utvärdering. När du sparar ärendet kommer en handling av utvärderingen att skapas under Mer - Handlingar i verktygsraden.