Gå till innehållet

Anmälan och utredning om frånvaro

I modulen Anmälan och utredning om frånvaro hanteras anmälan, utredning, åtgärder och uppföljning för ärenden gällande upprepad eller längre frånvaro i enlighet med skollagen (2010:800) 7 kap. 19 a §.

Anmälan och utredning om frånvaro

I avsnittet Handläggning finns en steg för steg-manual som beskriver hur du anmäler, utreder och följer upp ärenden om frånvaro i DF RESPONS.

Roller och rättigheter

För modulen Anmälan och utredning av frånvaro gäller följande roller och rättigheter:

  • Rektor - Läs- och skrivbehörighet för alla ärenden på enheten. Meddelas alltid via e-post när ett nytt ärende registreras. Kan avsluta ärenden.
  • Bitr.rektor - Läs- och skrivbehörighet för alla ärenden på enheten. Meddelas alltid via e-post när ett nytt ärende registreras. Kan avsluta ärenden.
  • Utredare - Läs- och skrivbehörighet på tilldelade ärenden. Meddelas via e-post när ett ärende tilldelas.
  • Elevhälsa - Läs- och skrivbehörighet för alla ärenden på enheten. Meddelas via e-post när ett ärende tilldelas.
  • Huvudman frånvaro - Läsbehörighet för samtliga ärenden. Meddelas via e-post när en ny utredning startar.