Gå till innehållet

Handläggning

Avsnitten nedan beskriver hur du skapar en utredning om behov av särskilt stöd i DF RESPONS.

Skapa en utredning (alla)

För att skapa en utredning om behov av särskilt stöd behöver du vara inloggad i DF RESPONS. Klicka på Nytt ärende på översiktssidan för Utredning om behov av särskilt stöd eller vid modulens namn på startsidan.

Skapa nytt ärende från översikt

Skapa nytt ärende

Kan en användare som inte är rektor skapa en utredning?

Förutom rektor har rollerna Biträdande rektor och Elevhälsa rätt att skapa ett nytt ärende om utredning men endast rektor kan fatta beslut om att godkänna utredningen och fatta beslut om åtgärdsprogram ska upprättas eller inte. Det innebär t.ex. att en elevhälsopersonal kan skapa en utredning som rektor sedan går in och beslutar om.

1. Koppla ärendet till rätt elevakt, dvs. till den elev som utredningen rör.

Om eleven redan har en akt i DF RESPONS kan du söka fram akten genom att börja skriva elevens namn eller personnummer i rutan.

Om det inte finns någon akt för eleven ska du skapa en akt genom att klicka på det gröna plustecknet. Då öppnas en ny ruta där du fyller i de uppgifter som efterfrågas. Spara och stäng.

2. Välj den enhet som eleven går på. Beroende på vilken enhet du valt får du även välja skolform och årskurs.

3. Välj vem som har huvudansvaret för att genomföra utredningen och eventuella ytterligare utredare som ska jobba med utredningen. Ett mejl skickas till utsedda utredare.

4. När du har fyllt i alla uppgifter ska du spara ärendet. Klicka på knappen med disketten, Spara nytt ärende, längst upp till höger i verktygsraden. (Ipad-användare - Klicka på den streckade linjen, längst upp till höger i verktygsraden och sedan på Spara nytt ärende.)

Spara ärendet

5. När du har sparat kommer du till ärendelistan. Om du själv ska arbeta med ärendet kan du klicka på ärendet (ID-nummer) i listan för att öppna ärendet.

6. Om någon annan ska handlägga ärendet, loggar du ut ur systemet. Klicka på pilen vid ditt namn, längst upp till höger. Välj Logga ut.

Ärendeöversikt

Ärendet - innehåll (alla)

Ett registrerat ärende är uppdelat i sju flikar. Du kan antingen klicka dig fram mellan flikarna uppe till vänster eller i menyn till höger.

Ärendeflikar

  • Flik 1 Elev och utredare - Här ser du vilken elev utredningen rör och vilka som är ansvariga för att genomföra utredningen.
  • Flik 2 Bakgrund - Här dokumenteras bakgrunden till utredningen.
  • Flik 3 Kartläggning - Här dokumenteras kartläggningen.
  • Flik 4 Pedagogisk bedömning - Här dokumenteras den pedagogiska bedömning i olika situationer.
  • Flik 5 Sammanfattning - Här görs den sammanfattande analysen och bedömnning om behovet av särskilt stöd.
  • Flik 6 Beslut - Här fattar rektor beslut om åtgärdsprogram ska upprättas eller inte.
  • Flik 7 För kännedom - Här kan du ge läsbehörighet till ärendet. Valda användare meddelas per e-post.

Flik 1 - Elev och utredare (alla)

Här ser du vilken elev utredningen rör och vilka som är ansvariga för att göra utredningen.

Koppla till ett EHT-möte

Om ni har modulen EHT-möte finns möjlighet att koppla en utredning till ett EHT-möte för att ta upp den för diskussion. Ärendet kommer då att läggas till på dagordningen för EHT-mötet.

För att koppla ett ärende till ett EHT-möte så kan du öppna rullistan för att hitta rätt möte eller börja skriva mötesdatum i listan för att filtrera fram rätt möte.

Koppla anteckning till EHT-möte

Flik 2 - Bakgrund (utredare)

När du har blivit vald som utredare i ett ärende får du ett mejl med en länk till ärendet.

Här dokumenteras bakgrunden till varför utredning görs för eleven. Har det gjorts utredningar om elevens behov av särskilt stöd tidigare eller eleven haft åtgärdsprogram tidigare ska det dokumenteras här.

Det finns också möjlighet att ange andra tidigare gjorda utredning som är relevanta och det finns också möjlighet att ladda upp filer till ärendet.

Flik 3 - Kartläggning (utredare)

Här dokumenterar du hur elevens skolsituation ser ut på individ-, grupp- och/eller skolnivå och hur eleven och elevens vårdnadshavare ser på elevens behov av särskilt stöd.

Flik 4 - Pedagogisk bedömning (utredare)

Här dokumenterar du bedömning/beskrivningen av elevens förmåga och behov av stöd inom olika områden.

Flik 5 - Sammanfattning (utredare/rektor)

Här anger du vilka som har medverkat i utredningen. Har personal medverkat ska deras namn samt profession anges.

Sedan görs en sammanfattande analys utifrån vad som framkommit i kartläggningen och den pedagogiska bedömningen där slutsatser om elevens eventuella behov av stöd ska framgå.

Ansvarig utredare ska sedan ange om eleven bedöms vara i behov av särskilt stöd eller inte.

Bedömning

När sammanfattning och bedömning är klar markerar du rutan Utredaren bedömer att utredningen om särskilt stöd är klar. Spara och stäng ärendet. Ett mejl skickas per automatik till ansvarig rektor att utredningen är klar.

Godkänn utredningen (rektor)

När rektor får mejl om att utredningen är klar klickar du på länken i meddelandet. Börja med att läsa igenom utredningen på flik 2-4 och sammanfattningen på flik 5.

Om du tycker att allt ser bra ut godkänner du utredningen genom att kryssa i rutan Utredningen godkänns av rektor och upprättas som handling längst ner på flik 5.

Godkänn utredningen

Spara ärendet. När du har avslutat utredningen och sparat ärendet skapas en handling av utredningen som du hittar under Mer -> Handlingar i verktygsraden.

Gå sedan vidare till flik 6 för att fatta beslut om åtgärdsprogram.

Flik 6 - Beslut (rektor)

Här ska du fatta beslut om ett åtgärdsprogram ska upprättas för eleven.

Beslut om åtgärdsprogram

Markera om ett åtgärdsprogram ska upprättas eller inte och fyll sedan i uppgifterna på fliken och spara ärendet. När du sparat ärendet skapas en handling av beslutet som du hittar under Mer -> Handlingar i verktygsraden. Avsluta sedan ärendet.

Om ett åtgärdsprogram ska upprättas för eleven och ni har modulen Åtgärdsprogram så går du vidare dit för att skapa ett åtgärdsprogram för eleven.

Flik 7 - För kännedom

Här finns möjlighet att skicka ärendet för kännedom till andra personer inom organisationen. Funktionen kan användas för att informera de pedagoger som undervisar eleven om utredningen. De personer som väljs meddelas per e-post och får läsbehörighet till ärendet. Upp till 5 personer kan få ärendet för kännedom.

För kännedom

Påminnelser

Vid vissa tillfällen i processen skickar systemet automatiska påminnelser. I modulen Utredning om behov av särskilt stöd finns följande påminnelser:

  • 14 dagar efter ärendet registrerades skickas en påminnelse till ansvarig utredare om inte utredningen är klarmarkerad.

Det går att se en översikt över ärendets aktiva påminnelser genom att inne i ärendet klicka på Mer -> Påminnelser i verktygsraden.