Gå till innehållet

Handläggning

Avsnitten nedan beskriver hur du dokumenterar och utvärderar extra anpassningar i DF RESPONS.

Dokumentera extra anpassningar

För att dokumentera extra anpassningar behöver du vara inloggad i DF RESPONS. Klicka på Nytt ärende på översiktssidan för extra anpassningar eller vid modulens namn på startsidan.

Skapa nytt ärende från översikt

Skapa nytt ärende

1. Koppla ärendet till rätt elevakt.

Om eleven redan har en akt i DF RESPONS kan du söka fram akten genom att börja skriva elevens namn eller personnummer i rutan.

Om det inte finns någon akt för eleven ska du skapa en akt genom att klicka på det gröna plustecknet. Då öppnas en ny ruta där du fyller i de uppgifter som efterfrågas. Spara och stäng.

Koppla till elevakt

2. Välj den enhet som elev går på. Beroende på vilken enhet du valt får du även välja skolform och årskurs.

3. Fyll i de fält som är aktuella för att dokumentera anpassningarna.

4. Ange ett datum då anpassningarna ska utvärderas. Du får en påminnelse per e-post på det valda datumet.

5. Ändra Status till upprättad när du dokumenterat samtliga anpassningar som ska göras. Så länge ärendet är arbetsmaterial kan du göra ändringar i det. När du är helt klar ska du ändra status till Upprättad och spara ärendet.

Ärendestatus

Första gången du sparar ärendet som Upprättad kommer en handling att skapas under Mer - Handlingar i verktygsraden. Ärendet blir sedan låst och kan inte ändras. Du kan klicka på Kopiera i verktygsfältet om du vill skapa nytt arbetsmaterial med samma innehåll.

Ge behörighet till ärendet

Det är möjligt att ge andra användare läs- och skrivbehörighet eller läsbehörighet till ärendet, Det kan t.ex. vara så att du vill dela ärendet med övriga pedagoger på din enhet som undervisar eleven och behöver informeras om anpassningarna. När du sparat ärendet kan du på flik 2 Behörigheter välja upp till 5 användare att ge läs- och skrivbehörighet och 15 användare att ge läsbehörighet till. Den som du ger behörighet meddelas om detta via e-post.

Ge behörighet till ärendet

Utvärdera anpassningarna

Det är möjligt att gå tillbaka till ärendet för att följa upp och utvärdera anpassningarna. När du öppnar ärendet finns längst ner på flik 1 en ruta där du kan skriva din utvärdering av anpassningarna.

Utvärdera anpassningar

När du har skrivit din utvärdering kan du skapa en handling av utvärderingen genom att kryssa i rutan Upprätta handling av ovanstående utvärdering. När du sparar ärendet kommer en handling av utvärderingen att skapas under Mer - Handlingar i verktygsraden.

Avsluta ärendet

När de extra anpassningarna inte längre är aktuella för eleven kan du avsluta ärendet. Det gör du genom att inne i ärendet klicka på Avsluta i verktygsraden.

Avsluta anpassningar

Påminnelser

Vid vissa tillfällen i processen skickar systemet automatiska påminnelser. I modulen Extra anpassningar finns följande påminnelser:

  • 20 dagar efter ärendet registrerades skickas en påminnelse till den som skapat ärendet om inte Status är ändrad till Upprättad eller Upprättad och utvärderad.

  • På valt datum för utvärdering skickas en påminnelse till den som skapat ärendet om att det är dags för utvärdering.

Det går att se en översikt över ärendets aktiva påminnelser genom att inne i ärendet klicka på Mer -> Påminnelser i verktygsraden.