Gå till innehållet

Starta e-arkiveringsjobb

För att starta ett e-arkiveringsjobb går du till ärendeöversikten och söker fram de ärenden som ska ingå i paketfilen. Därefter kan du välja vilken e-arkivskonfiguration som e-arkiveringsjobbet ska utgå ifrån samt vilka ärenden som ska ingå i e-arkiveringsjobbet.

Två sätt att välja ärenden

Det finns två sätt att välja vilka ärenden som ska e-arkiveras:

  • Kryssa i valfria ärenden. Då kommer bara de valda ärenden du själv har valt att e-arkiveras och ingå i paketfilen.
  • Kryssa inte i något ärende. Då kommer alla ärenden för den aktuella sökningen att väljas för e-arkivering och ingår därmed i paketfilen.

Relaterade ärenden

Om e-arkivskonfigurationen är inställd på att ta med relaterade ärenden kommer även dessa att ingå i paketfilen, utöver de valda ärendena.

När ärendena som ska ingå i e-arkiveringen är valda är nästa steg att påbörja e-arkiveringsjobbet. Välj E-arkivering i verktygsraden på ärendeöversikten och klicka sedan på någon utav de e-arkiveringskonfigurationer som skapats tidigare.

Fyll i obligatoriska uppgifter

När ett e-arkiveringsjobb startas dyker en ruta upp som informerar om antalet valda ärenden. Dessutom visas ett antal fält som måste fyllas i för att paketfilen ska skapas, däribland organisation och person som är ansvarig för paketfilen.

Det är viktigt att dessa uppgifter fylls i korrekt. Då kan det externa e-arkivet som tar emot paketfilen för bevarande höra av sig till kontaktpersonen om det uppstår några problem.

När uppgifterna är ifyllda klickar du på knappen Starta. Då startar systemet e-arkiveringsjobbet i bakgrunden och du kan fortsätta att arbeta vidare i systemet. Om det handlar om många ärenden kan det ta lång tid.

Hur lång tid e-arkiveringen tar

Man kan räkna med att det i genomsnitt tar 0,15 sekunder att e-arkivera ett enda ärende. Det innebär att det tar nästan 13 minuter att arkivera 5 000 ärenden. I bilden nedan visas den ungefärliga tiden det tar att arkivera ett visst antal ärenden.

Hur lång tid det tar att arkivera ärenden

Den faktiska tiden kommer dock variera dels beroende på hur komplex modulen/ärendetypen är, antal bifogade filer och handlingar, belastningen på systemet, samt antalet samtidiga inloggade användare. Av det skälet rekommenderar vi att e-arkiveringen genomförs när få använder systemet.

Felsökning

Fel Lösning
Menyn E-arkivering syns inte För att alternativet E-arkivering... ska synas i menyn på ärendeöversikten måste du först ha rättigheten Hantera e-arkiv samt ha skapat en e-arkivskonfiguration som är aktiv.
Min e-arkiveringskonfiguration finns inte i menyn Kontrollera att e-arkivskonfigurationen är aktiv. En inaktiv konfiguration kommer nämligen att döljas från menyn.